torsdag 16. juli 2009

Rødhåringer

På flyet til Tromsø i dag leste jeg en artikkel i flybladet om rødhåringer. Syns det var ganske interessant. Der kunne jeg blant annet lese at rødhårete personer hadde høyere smerteterskel enn folk med annen hårfarge. Forskere hadde prøvd med elektriske sjokk og funnet ut at rødhåringer tålte 25 prosent mer smerte. Forskernen hadde funnet ut at 70 prosent av rødhåringene hadde rødt hår fordi det var et gen som ikke fungerte slik det skulle, dette genet skulle egentlig gitt brunt hår, men ga heller høyere smerteterskel.

Videre leste jeg at personer med rødt hår hadde rundt 90 000 hårstrå, en svarthåret person hadde rundt 110 000 hårstrå og blonde hadde rundt 140 000 hårstrå. Dessuten mister vi ca 100 hårstrå hver dag, noe jeg syns er ganske mange. Og håret på hode vokser 30 meter om dagen, det er ganske langt...

Flyet var forsåvidt nesten tomt og bagen min var den 4. som kom på rullebandet. På flyturen leste jeg også litt i "engler og demoner" og drakk en kopp te.

Gratulerer med dagen Monica!

5 kommentarer:

Linda sa...

Hehe, artig! Men, hvor mange hårstrå har en brunette då?

Og vokser virkelig håret 30 METER om dagen? :O

Monica sa...

Takk. Gratulere me gårsdagen Hanne.

Hanne sa...

Det sto ikke kor mange hårstrå en brunette har, kanskje nå mellom svarthåra og blond?

Det sto i bladet at det vokste så mye, men man skal jo ikke tru på alt man les, du får avgjøre sjøl om du trur på det Linda.

Vist man har 140000 hårstrå vil det vell si at hvert av dem vokse 0,2mm om dagen og da bruke dem vell 5 daga på en mm og 50 daga på en cm, æ syns ikke det hørtes så mye ut...

Linda sa...

Åja..:P Trodde hvert hårstrå vokste 30 meter om dagen..hehe

Hanne sa...

Hehe, det hadde vært litt langt...